Mental Träning Power Fredag

Här och nu, upplev och andas!

Fredag idag hörni och det betyder ännu en ny uppgift som ni kan öva på under veckan. En uppgift som ska ge er power att leva ett lyckligare liv, därför kallar jag det just Power Fredag för varje fredag får du en ny uppgift att öva på. Kanske inte alla uppgifter passar dig, kanske passar någon dig, du väljer själv. Men ha vetskapen om att jag här på bloggen varje fredag kommer att ge dig en uppgift som ska hjälpa dig till ett lyckligare liv. (här hittar du tråden med de tidigare avsnitten i Power Fredag)

Livet pågår för fullt nu i nutid. Men alldeles för ofta så är vårt fokus på dåtid eller i framtid.  Tiden kan rusa förbi i rasande fart och vi missar många fina ögonblick som sker mitt framför oss bara för att vårt fokus är någon helt annanstans. Å vet ni att detta totala ofokus som vi har 24 timmar om dygnet tär oerhört mycket på oss. Det skapar stress, oro, bris på självförtroende och nedstämdhet. För visst är det så att vi är bättre på att måla upp eventuella dåliga händelserna framför oss än att måla upp de goda.  Å visst grubblar vi mycket på vad som hänt tidigare under dagen och vad hände förra veckan. Detta skapar en enorm stress, press och oro. Här och nu är det alltid bra! Här och nu är bara här och nu, om du kan landa här och nu då och då så släpper stressen, oron och allt grubbel, för här och nu är inget annat än här och nu och det är här och nu som livet sker, mitt där framför dig. Titta, känn och upplev nuet, andas och ta in det!Livet är underbart just här och nu!

Vi gör alltid något, och vi ägnar för lite tid till att öva stillhet och lugn. När vi är på jobbet fantiserar vi om att vara på semester På semestern oroar vi oss för arbetet som ligger på våra skrivbord när vi kommer hem. Vi bär på påträngande minnen från det förflutna eller oroar oss om vad som kan eller kanske inte händer i framtiden. Vi uppskattar inte tiden som är här och nu. Om vi blir bättre på att uppleva tiden här och nu så kommer vi att minska stressen, och uppleva mer tillfredsställelse då vi lär oss att uppskatta dessa syunder, då sinnet är stilla och vårt fokus är enbart på nuet, på kroppen, på omgivningen, på sinnet och andningen.

De flesta av oss är inte medvetna om våra tankar och att vi kan styra dem, utan istället låter vi tankarna fritt styra oss. Vi alla mår bra av att leva mer i nuet. Att leva i ögonblicket och andas och uppleva det som sker just i detta nu. Att stanna upp  lite grann någon gång per dag för att stilla sinnet och andas, kommer att ge en mängd hälsofördelar som ex minskad stress, bättre immunförsvar, minskad smärta, lägre blodtryck, bättre självkänsla m.m

VECKANS UPPGIFT

Den är veckan i veckans Power Fredag så tänker jag att du varje dag under de kommande 7 dagarna (fredag-fredag) ska planera in 5-10 min varje dag då du övar på att vara i nuet. Här och nu, Upplev och andas.

Ex på saker du kan göra för att hitta och skapa medvetenhet i nuet och att sakta ner andningen.

  • Tag en promenad ensam. Under promenaden så se dig omkring och ägna allt ditt fokus på det som ögonen ser. Finns det löv kvar på träden, är det frost eller snö på marken, är marken blöt eller torr. Himlen är den blå, finns det moln eller är den helt grå? Vad hör du för ljud, fåglar, bilar, människor, havet, vad hör du. Lyssna längre bort hör du något mer? Doften, vad doftar det? Tallbarr, avgaser, hav, kanske doftar det bara friskt och rent? Andas och fyll ditt sinne med lycka och tacksamhet över att du är här just nu och får uppleva denna vackra natur.
  • Sätt dig på en stilla plats utan att bli störd, det an vara en stubbe i skogen, en klippa vid havet, en fåtölj hemma, i bilen m.m Det viktiga är att du kan sitta ostört några minuter. Fokusera sedan på din omgivning runtomkring dig likt ovan exempel på promenaden. Vad ser du, vad hör du och vilka dofter känner du. Andas och släpp alla tankar som inte har med att uppleva det som sker just nu i detta nuet framför dig.
  • Ligg ner och lyssna på en musik som du tycke rom. Fokusera på ljudet, vilka ljud hör du, vilka ord hör du osv. Men släpp inte in några tankar som du kopplar samman till ljuden utan fokusera bara på hur det låter. Lägg inga värderingar i det du hör, lyssna bara.
  • Yoga
  • Välj en övning i gymmet och bara känn efter vad som sker i kroppen, släpp alla andra tankar.
  • Tag ett bad eller lång dusch, (inspireras av denna uppgift då)
  • Ladda ner appen Headspace (en meditationsapp) och testa den varje dag under en veckas tid

Hitta, eller planera in 5-10 min varje dag i en veckas tid, då du bara fokuserar på att vara här och nu i både sinne och kropp, upplev vad du känner och andas.

LYCKA TILL och om något fantastiskt händer, eller om du märker någon skillnad så får du jättegärna kommentera nedan eller skicka ett mail till mig: mille@strongliving.se

Om du har tips på saker som ger dig Power och lycka så skriv om det på instagram och använd hashtagg #powerfredag så hjälps vi alla åt att skapa och sprida bra verktyg till lycka och glädje. Mer lycka till folket


Du kanske också gillar

Inga Kommentarer

Lämna en kommentar